της Ειρήνης Ιωαννίδου
Και ενώ το το σχίσμα μέρα με την ημέρα επεκτείνεται και βαθαίνει, οι Επίσκοποι μας μιλούν για υπακοή και ομόνοια με ορίζοντα τα όρια των Μητροπόλεών τους…
Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Την πρώτη του Θεία Λειτουργία μετά την ανάρρησή του στον Αρχιεπισκοπικό Θρόνο της Εκκλησίας της Κύπρου τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος την Κυριακή 15 Ιανουαρίου, στην μονή του Αγίου Γεωργίου του Αλαμάνου, στη Λεμεσό.
Με τον Αρχιεπίσκοπο συλλειτούργησαν ο επιχώριος Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος και ο Επίσκοπος Αμαθούντος Νικόλαος.
Όπως ήταν αναμενόμενο ο Αρχιεπίσκοπος μνημόνευσε τον Επιφάνιο Ντουμένκο ως Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας, όπως άλλωστε είχε κάνει και τα Χριστούγεννα, την επομένη της εκλογής του στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο. Ο μόνος εκ των Κυπρίων Μητροπολιτών που αντιδρά στην αναγνώριση του Επιφανίου είναι ο Μόρφου Νεόφυτος.
Στο μέγα σχίσμα, που δημιούργησε το Ουκρανικό ψευδοαυτοκέφαλο, η Εκκλησία της Κύπρου πήρε θέση από την πλευρά του Οικουμενικού Πατριαρχείου, το οποίο φέρει ακεραία την ευθύνη για την δημιουργία του. Και ενώ το το σχίσμα μέρα με την ημέρα επεκτείνεται και βαθαίνει, οι Επίσκοποι μας μιλούν για υπακοή και ομόνοια με ορίζοντα τα όρια των Μητροπόλεών τους, χωρίς να έχουν συναίσθηση της ευθύνης τους για την πορεία της καθόλου Εκκλησίας.
Ο σεβαστός και και πολυγραφότατος π.Θεόδωρος Ζήσης, όπως και πλείστοι ακόμα αξιόλογοι θεολόγοι, πλήρεις θεολογικών επιχειρημάτων και τεκμηρίων, έχουν αναλύσει την τραγική εκκλησιολογική διάσταση του σχίσματος αυτού, το οποίο ήρθε ως φυσικό επακόλουθο της Ψευδοσυνόδου του Κολυμπαρίου.
Συγκεκριμένα, ο π.Θεόδωρος έγραψε σχετικά: «Λυπούμαστε γιά πολλούς ἀντιοικουμενιστές, οἱ ὁποῖοι, ἀντί νά μᾶς ἐπαινοῦν καί νά μᾶς ἐνθαρρύνουν, ὅπως συνιστᾶ ὁ 15ος Κανών τῆς Πρωτοδευτέρας Συνόδου τοῦ Μ. Φωτίου, ἀφήνουν στούς ἁπλοϊκούς πιστούς τήν ἐντύπωση ὅτι ἐμεῖς κάναμε λάθος πού προχωρήσαμε στήν Ἀποτείχιση, ἐνῶ αὐτοί ἔπραξαν σωστά, γιατί ἔμειναν μέσα στήν Ἐκκλησία, ἑπομένως ἐμεῖς τῆς Ἀποτειχίσεως εἴμαστε ἐκτός ἐκκλησίας.
Ἐμεῖς διακηρύξαμε πολλάκις ὅτι δέν πρόκειται νά προχωρήσουμε σέ σχίσμα μνημονεύοντες ἄλλους σχισματικούς ἐπισκόπους. Καί ἐπειδή κακοήθεις καί ψευδολόγοι διέστρεψαν τίς θέσεις μας καί διαδίδουν τοῦ κόσμου τά ψεύδη εἰς βάρος μας, λειτούργησαν οἱ πνευματικοί νόμοι καί φέρουν τώρα πολλούς πρό τοῦ φοβεροῦ διλήμματος νά κοινωνήσουν μέ ἕνα ἀληθινό σχίσμα, μέ ἀληθινούς σχισματικούς, καταδικασμένους καί καθηρημένους συνοδικά ἤ νά διακόψουν τήν κοινωνία καί τήν μνημόνευση τῶν ἐπισκόπων πού θά ἀναγνωρίσουν τούς σχισματικούς. Ἐννοοῦμε βέβαια τούς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας, στούς ὁποίους ὁ Οἰκουμενικός πατριάρχης Βαρθολομαῖος παρεχώρησε αὐτοκεφαλία, ἀφοῦ δῆθεν τούς ἀποκατέστησε στήν κανονικότητα, χωρίς νά ἔχει κανένα σχετικό δικαίωμα καί σχετική ἁρμοδιότητα, ἐπεμβαίνοντας σέ ξένη ἐκκλησιαστική δικαιοδοσία καί καταπατώντας τήν αὐτονομία καί τήν πλήρη ἀνεξαρτησία αὐτοκεφάλων ἐκκλησιῶν, ἐπεβεβαιώνοντας ἔτσι τήν νέα ἐκκλησιολογία τοῦ Φαναρίου πού τοῦ δίνει δῆθεν τό δικαιώμα ὡς «πρώτου» νά ἐπεμβαίνει στά ἐσωτερικά τῶν ἄλλων ἐκκλησιῶν. Τώρα πλέον δέν εἶναι εὔκολο νά βρεθοῦν δικαιολογίες, ὥστε νά συνεχισθεῖ ἡ μνημόνευση τῶν ἐπισκόπων πού θά ἀναγνωρίσουν τούς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας. Ἤδη δύο ἐκκλησίες τῆς Ρωσίας καί τῆς Σερβίας διέκοψαν τήν κοινωνία μέ τήν Κωνσταντινούπολη, μέχρι τώρα δέ καμμία αὐτοκέφαλη Ἐκκλησία δέν ἀναγνώρισε τήν αὐτοκεφαλία τῶν σχισματικῶν τῆς Οὐκρανίας. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, μολονότι καί αὐτή δέν ἀναγνώρισε τήν νέα ψευδοαυτοκέφαλη ἐκκλησία, ἀναβάλλει τήν λήψη ἀποφάσεων καί δέχεται πιέσεις, πολιτικές καί ἐκκλησιαστικές, ὥστε νά ἀρχίσει ἀπό αὐτήν τό ξήλωμα, καί νά παρασυρθοῦν στήν συνέχεια καί ἄλλες ἐκκλησίες».
Ο πύρινος λόγος του π.Θεοδώρου, μας οδηγεί στην κατάθεση ενός ευθέος και κάθετου ερωτήματος: Ποια στάση θα κρατήσει ο Μητροπολίτης Μόρφου ο οποίος διαχώρισε τη θέση του από την Αρχιεπίσκοπο Γεώργιο στο θέμα του Ουκρανικού; Θα συνεχίσει να κοινωνεί με το σχίσμα ή θα κάνει υπακοή στους κανόνες της Εκκλησίες μιμούμενους τους Αγίους Πατέρες;